Geestelijke gezondheidszorg
Bij Huisartsenpraktijk Panta Rhei is Roxy de POH GGZ. Zij is aanwezig op donderdag en vrijdagen. Roxy werkt samen met de huisartsen en weet veel van mentale klachten.
Wat zijn voorbeelden van mentale klachten?
- Je hebt veel stress en spanning;
- Je maakt je veel zorgen;
- Je slaapt slecht;
- Je hebt iets vervelends meegemaakt en je hebt daar last van;
- Je hebt geen zin om dingen te doen;
- Je voelt je erg verdrietig;
- Je voelt je alleen;
- Je voelt je mentaal niet goed, omdat je al lang last hebt van lichamelijke klachten. Je hebt bijvoorbeeld pijn of bent moe;
- Je gebruikt alcohol of drugs, en je hebt daar last van;
- Je gamet of gokt, en hebt daar last van.

Heeft iemand in je omgeving last van mentale klachten? En weet je niet hoe je daarmee om kunt gaan?
Ook dan kan de POH GGZ je helpen.
Hoe helpt de POH GGZ?
Tijdens de eerste afspraak luistert de POH GGZ naar je. Je vertelt wat je klachten zijn. Jullie gaan samen op zoek naar wat jou kan helpen.
Dit kunnen meer gesprekken met de POH GZG zijn. Je krijgt dan steun en adviezen. De adviezen gaan vaak over wat je zelf kan doen om je beter te voelen. Je krijgt bijvoorbeeld oefeningen meer. Soms helpt dit al genoeg om beter met je klachten om te gaan.
Soms is er ander hulp nodig, de POH GGZ kan je helpen om de juiste hulp te vinden.
Wat is goed om te weten?
- De POH GGZ heeft langer de tijd dan de huisarts om te praten over je mentale klachten. De eerste afspraak duurt 45 minuten, de vervolggesprekken 30 minuten;
- Je mag iemand meenemen nar de afspraak om jou te ondersteunen;
- De hulp van de POH GGZ valt onder Het gaat niet van het eigen risico af;
- De POH GGZ praat met niemand over wat jij vertelt. Behalve met de huisarts als dat nodig is;
- Roxy spreekt Nederlands en Engels. Wil je hulp in een andere taal, vraag de assistente wat er mogelijk is;
- De POH GGZ schrijft geen medicijnen voor;
- Gemiddeld vinden er 5 gesprekken plaats.
Afzeggen van een gesprek
We verzoeken je alleen af te zeggen als dit écht niet anders kan. Indien je plotseling verhinderd bent, is het belangrijk dat je uiterlijk 24 uur van tevoren afzegt. De tijd die voor jou was gereserveerd komt dan beschikbaar voor iemand anders. Dit houdt de wachtlijst zo kort. Zeg je niet op tijd af, dan mogen wij jou een rekening sturen. Deze kosten vergoedt de zorgverzekering niet en moet je dus zelf betalen.